Muskelbristningar

1802722-calf-pain

Muskelbristningar är en vanlig träningsskada som man kan råka ut för om man tränar för hårt eller helt enkelt på fel sätt. De kan även uppstå om man får ett kraftigt slag mot en muskel.

Vid en muskelbristning har själva muskeln skadats eller till och med gått av. Bara en lättare skada av denna typ kan vara smärtsam, en hel bristning gör mycket ont.

Som tur är kan man alltid lindra smärtan själv till att börja med, ett sätt är att kyla ned området med en kylspay, gel eller liknande. Har man ingen sådan till hands kan man istället lägga is i en plastpåse och kyla ned muskeln på så sätt. Dock så ska man aldrig lägga ispåsen direkt mot huden då kylan faktiskt kan orsaka skador, lägg därför en handduk eller en något liknande emellan.

Man kan även lindra smärtan genom att lägga på ett tryckförband, detta är speciellt effektivt om man även får en svullnad. Dra åt förbandet hårt och låt det sitta kvar i omkring 20 minuter. Smärtan kan även behandlas med receptfria smärtstillande läkemedel.

Man kommer även få sämre kraft i området där muskeln har brustit, kraften kommer tillbaka sakta med säkert i takt med att muskeln läker. Mindre bristningar läker av sig själv på några veckor men allvarligare fall kan faktiskt kräva kirurgiska ingrepp. Hur som helst är det bäst att undvika att belasta den skadade muskeln i åtminstone ett par dagar, men man bör fortfarande röra på den för att hålla uppe blodcirkulationen som kommer hjälpa att skynda på läkeprocessen.

När den väl har läkt ska man inte gå direkt tillbaka till den belastning man utsatte muskeln för innan skadan skedde, det är bäst att träna upp den igen och trappa upp successivt.

Man kan alltid kontakta vårdcentralen om man har några ytterligare frågor.